Monday, June 13, 2011

Mengapa kita perlu menggunakan Peta Minda

Minda kita berfungsi atas 3 asas utama

1. Gambaran (Image)


Seperti yang telah saya ceritakan di dalam tulisan yang lalu, minda kita mula merakam segala apa yang kita lihat, rasa dan bau dalam bentuk image. Kita menghidu bau durian maka akan terpaparlah imeg buah durian dalam minda. Segala bentuk rakaman ini tersimpan dalam minda disebelah kanan atau minda separa sedar dengan begitu rapi dalam bentuk imeg dan maklumat. Rakaman ini boleh di "mainkan" semula sekiranya diperlukan pada bila bila masa.


2. Singkatan (Headline)


Apabila membaca akhbar, anda akan lebih mengingat tajuk utama yang ringkas daripada isi kandungan didalamnya. Mengikut kajian anda boleh mngingat 95% tajuk utama berbandingan kandungannya. Tajuk utama ini mesti ringkas, padat dan mewakili isi teks. Contohnya tajuk utama adalah "Gempabumi". Anda tidak perlu membaca keseluruhan teks sebab perkara ini serupa dan anda telah membaca berkaitan perkara ini sebelumnya. Cuma kalau anda ingin tahu lebih lanjut mungkin berapa ramai yang terlibat, kerugian dan tempat berlaku. Perkara yang lain anda sendairi boleh imeginasikan.


3. Hubungan atau rangkaian.


Anda merancang hendak membeli sebuah kereta Honda. Minda anda mula membayangkan jenis dan bentuk yang diminati. Saiz sportrim yang diperlukan dan lain lain. Anda mula membiarkan minda anda menganalisa apa yang dikehendaki secara berterusan bukan paksaan. Ianya akan berkait dalam bentuk rangkaian dan imeg. Berfikiran jenis ini akan menjadikan minda anda berfikir secara bebas dan berangkai rangkai seolah olah tiada habisnya.


Meseg yang hendak saya bawa adalah, cara membuat peta minda adalah serupa sebagaimana otak kita berfikir. Kombinasi antara gambar, tajuk dan rangkaian yang digunakan didalam peta minda sama seperti 3 cara otak kita berfungsi.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home