Monday, May 16, 2011

Proses pembentukan memori

Kita dilahirkan di dunia bersifat dan berupa sebagai seorang manusia seperti sekarang. Hanya yang membezakan adalah saiz fizikal pada ketika itu. Walaupaun dilahirkan dengan pancaindera yang lengkap seperti mata, hidung, telinga dan lain lain, tapi tahukah bahawa semua pancaindera tersebut sebenarnya tidak berfungsi. Dilahirkan dengan mata tapi kita tidak boleh melihat, telinga tidak boleh mendengar, mulut pula tidak boleh merasa. Pekeg yang diberikan oleh Allah SWT pada ketika itu hanyalah suara tangisan. Tangisan tersebut bukan kehendak bayi yang baru dilahirkan, kerana pada masa itu dia tidak merasa lapar dan tidak merasa sakit untuk menangis, tapi pekeg yang diberikan oleh Allah SWT untuk menunjukan kepada manusia itulah kebesaraNya.

Kita tidak boleh mengingat apa yang kita lakukan masa berumur 1, 2, 3 atau 4. Tapi kita mungkin boleh mengingat apa yang kita lakukan bila berumur 5 atau 6 tahun ke atas. Mengapa kita tidak boleh mengingat diri kita masa berumur 1 hingg 4 tahun kerana pada masa itu tidak ujud “connection” yang sempurna diantara pancaindera dan saraf yang menghubungi otak kita atau dalam bahasa mudah otak kita belum matang lagi.
Bermula dari umur 5 tahun seterusnya adalah proses pematangan semua pencendera dan minda kita. Minda kita telah mula merakam kejadian kejadian yang berlaku disekeliling kita. Rakaman tersebut tersimpan kemas dalam minda kita. Kalau kejadian tersebut merupakan kenangan yang menyeronokan akan tersenyumlah kita mengingatkan peristiwa tersebut seperti memancing ikan betuk dalam sawah, mengaji bersama kawan kawan, berkhatan beramai ramai dan lain lain. Sekiranya berlaku perkara yang menakutkan seperti dikejar anjling garang, terpegang ular sawa dan lain lain maka akan ujudlah emosi trauma yang boleh diingat sehingga ke hari ini.
Dimanakah semua peristiwa yang dirakam itu tersimpan?

Mengikut kajian, bermula dari kita mula boleh merakam semua peristiwa dalam hidup sehingga kita berumur 55 tahun, semua rakaman tersebut boleh dimuatkan kedalam 129,000 keping cd yang mempunyai kapasiti 500 mb. Rakaman ini sekiranya dimasukan kedalam minda kita, ruang yang digunakan tak sampai 1% pun. Ruang yang saya maksudkan adalah otak kanan atau minda separa sedar ataupun subconscious mind. Ini bermakna masih banyak lagi ruang kosong yang tidak digunakan lagi.

Semua peristiwa atau kenangan tersebut boleh dimainkan semula seperti kita menonton wayang walaupun peristiwa tersebut telah berlalu mungkin 30 atau 40 tahun lalu. Anda boleh bayangkan wajah datuk anda yang telah lama pergi, gelak ketawanya dan lain lain. Kenapa kita masih boleh mengingatinya? Kerana semua peristiwa ini tersimpan dalam bentuk imeg. Salah satu sifat imeg ialah mudah diingat atau di “recall” balik.
Meseg yang hendak saya sampaikan adalah masih terdapat banyak lagi ruang kosong dalam minda kita khususnya otak kanan. Gunakan gabungan warna, imeg dan bentuk untuk memperkuatkan ingatan. Semua ciri ciri ini terdapat dalam peta minda.

Tuesday, May 10, 2011

Program Peta Minda di SMK Smk Dato Haji Mohd Redza

Program Peta Minda ini telah diadakan pada 5 Mei 2011. Seramai 200 orang pelajar telah menyertai program ini



























































Program Peta Minda Sekolah Menengah Sedia Raja di Rembau

Program Peta Minda Sekolah Menengah Sedia Di Raja ini telah diadakan pada 7 mei 2011. Pada mulanya palajar terasa susah untuk menggunakan teknik ini lebih lebih lagi bila mereka dapati teknik ini amat berlainan dengan teknik peta minda yang biasa didengar sebelum ini.